Italian Literature (2009/2010)

Course partially running (all years except the first)

Course code
4S00741
Name of lecturer
Gian Paolo Marchi
Number of ECTS credits allocated
6
Academic sector
L-FIL-LET/10 - ITALIAN LITERATURE
Language of instruction
Italian
Period
I semestre dal Oct 1, 2009 al Jan 16, 2010.

Lesson timetable

I semestre
Day Time Type Place Note
Thursday 10:00 AM - 11:30 AM lesson Lecture Hall 2.6  
Friday 11:30 AM - 1:00 PM lesson Lecture Hall 2.6  

Learning outcomes

The main aim of the course is to deepen the study of Italian Literature (texts, methods, topics, forms and contents), through the analysis of a representative work.

Syllabus

1) History of Italian literature. Analysis of a representative texts of Dante, Petrarca and Boccaccio.
2) Analisys of themes and style in Leopardi’s Canti.


Bibliography
1) DANTE ALIGHIERI, Commedia: Inferno, canti I (proemio, fiere, incontro con Virgilio); V (Paolo e Francesca), X (Farinata); XIX (simoniaci). Purgatorio: canti XI (superbi); XXIV (Bonagiunta); XXVI (Guinizelli). Paradiso: canti VI (canto politico; il cammino dell’aquila); XVII (Cacciaguida); XXX (splendori della divinità; seggi dei beati).
FRANCESCO PETRARCA, Canzoniere (Rerum vulgarium fragmenta): 1 (Voi ch’ascoltate in rime sparse il suono); 3 (Era il giorno ch’al sol si scoloraro); 16 (Movesi il vecchierel canuto e bianco); 30 (Giovene donna sotto un verde lauro); 35 (Solo et pensoso i più deserti campi); 61 (Benedetto sia ‘l giorno, et ‘l mese et l’anno); 90 (Erano i capei d’oro a l’aura sparsi); 126 (Chiare, fresche et dolci acque); 128 (Italia mia, benché ‘l parlar sia indarno); 183 (Se ’l dolce sguardo di costei m’ancide); 189 (Passa la nave mia colma d’oblio); 197 (L’aura celeste che ’n quel verde lauro).
GIOVANNI BOCCACCIO, Decameron I, 1 (Ser Cepperello); I, 3 (Melchisedech); II, 4 (Landolfo Rufolo); IV, 1 (Tancredi e Ghismonda); V, 8 (Nastagio degli Onesti); VI, 2 (Cisti fornaio); VI, 9 (Guido Cavalcanti); VII, 1 (Gianni Lotteringhi); VIII, 3 (Calandrino e l’elitropia); IX, 2 (la badessa e le brache).
Students are required to know the life and works of the above mentioned poets.

2) GIACOMO LEOPARDI, Canti, a cura di Niccolò Gallo e Cesare Garboli, Torino, Einaudi, .2005
GINO TELLINI, Leopardi, Roma, Salerno, 2001.

Assessment methods and criteria

oral exam

Teaching aids

Documents