International Marketing (2007/2008)

Course not running

Course code
4S00469
Name of lecturer
Vania Vigolo
Number of ECTS credits allocated
6
Academic sector
SECS-P/08 - MANAGEMENT
Language of instruction
Italian
Location
VERONA
Period
II semestre dal Feb 18, 2008 al May 31, 2008.

Lesson timetable

Learning outcomes

The course aims to introduce to the principles and way of thinking typical of corporate marketing. Topics related to tourism sector will be focused as well as problems regarding strategic and operating marketing, also through professional participations.

Syllabus

Il significato di marketing nelle sue diverse fasi evolutive
- Clienti, acquirenti, consumatori, utilizzatori, fruitori
- Alla ricerca di una definizione di marketing utile nel governo delle imprese orientate ai mercati internazionali
- Il divenire degli orientamenti di mercato
- L’ambiente di marketing
- Il comportamento d’acquisto
- La segmentazione della domanda
- Marketing di massa, concentrato e segmentazione multipla
- Le strategie di posizionamento competitivo
- La progettazione e gestione del prodotto
- La determinazione del prezzo
- La scelta dei canali distributivi e le relazioni con la distribuzione
- Le ricerche di mercato
- La promozione delle vendite
- La pubblicità
- Le relazioni pubbliche
- Il marketing online
BIBLIOGRAFIA
- Kerin R.A., Hartley S.W., Berkowitz E.N., Rudelius W., Marketing (ed. italiana a cura di Pellegrini L.), McGraw-Hill, Milano, 2007.
Per gli studenti frequentanti: capitoli 1, 3 (compresa Appendice A), 6, 10, 14 (limitatamente ai paragrafi 14.1 e 14.2), 15 (limitatamente ai paragrafi 15.1, 15.2.1 e 15.2.2), 19, 20 e 21 (limitatamente al paragrafo 21.1), da integrare con gli appunti delle lezioni, con il materiale di approfondimento messo a disposizione dalla docente sul sito di Facoltà, con i contenuti degli interventi dei testimoni privilegiati.
Per gli studenti non frequentanti: capitoli 1, 3 (compresa Appendice A), 4, 6, 9, 10, 11, 12, 14 (limitatamente ai paragrafi 14.1 e 14.2), 15 (limitatamente ai paragrafi 15.1, 15.2.1 e 15.2.2), 16, 19, 20, 21 (limitatamente al paragrafo 21.1).

Assessment methods and criteria

A written test to assess accurate knowledge and a supplementary oral examination are required. The written test will include 5 open questions for which specific answers are demanded. The tests will be corrected in the same day or in the immediately following days. The results of the written tests as well as the calendar of oral examinations will be published on the website and in the faculty notice board. For attending students an ongoing evaluation will be organized.

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