Romance philology (2018/2019)

Course not running

Course code
4S006118
Name of lecturers
Anna Maria Babbi, Chiara Maria Concina
Coordinator
Anna Maria Babbi
Number of ECTS credits allocated
6
Academic sector
L-FIL-LET/09 - ROMANCE PHILOLOGY AND LINGUISTICS
Language of instruction
English
Period
I semestre dal Oct 1, 2018 al Jan 12, 2019.

Lesson timetable

Go to lesson schedule

Learning outcomes

Prof. Chiara Concina
From October 1st to November 5th 2018
The course has in aim to give an overview on a specific feature of medieval romance literature.
The course will consider the Anglo-Norman «Roman de Brut» by Wace and its literary and historical context, giving particular attention to the narrative concerning the 'roi Leïr', that will inspire Shakespeare's «King Lear».

Prof. Anna Maria Babbi
From November, 8th 2018 to January 12th 2019
The course will consider the Anglo-Norman romance «Gui de Warevic» (XIIIth century) and the first section of the Catalan prose romance «Tirant lo Blanc» by Joanot Martorell.
The last week of November Professor Vicent Escarti (University of Valencia), editor of the Catalan text, will give a series of lessons on this subject.

Syllabus

BIBLIOGRAPHY
1) Prof. Chiara Concina
Edition:
- Wace, Le Roman de Brut, par I. Arnold, Paris, SATF, 1938, vol. 1, vv. 1627-2066.
(The student will be asked to study only the passages analysed during the class. Photocopies of the passages will be given during the class and made available on the e-learning platform).

Essays (Bibliography listed below will be available on the e-learning platform):
- A. Varvaro, Le corti anglo-normanne e francesi, in Lo spazio letterario del Medioevo, ed. P. Boitani, M. Mancini, o A. Varvaro, Roma, Salerno, 2001, vol. 1, t. 2, pp. 253-284.
- S. M. Cingolani, "Pour remenbrer des ancessurs", ovvero: Goffredo di Monmouth e Wace fra historiae e aventures, in Storiografia e poesia nella cultura medioevale, Atti del Colloquio, Roma 21-23 febbraio 1990, Roma, Istituto Storico Italiano per il Medioevo, 1999, pp. 81-95.
- M. L. Meneghetti, Ideologia cavalleresca e politica culturale nel Roman de Brut, "Studi di letteratura francese", III, 1974, pp. 26-48.


2) Prof.ssa Anna Maria Babbi

- Gui de Warewic. Roman du XIIIe siècle édité par A. Ewert, Champion, Paris 1933
- Joanot Martorell, Tirante il Bianco, a cura di Paolo Cherchi, Torino, Einaudi, 2013.
- Italo Calvino, Perché leggere i classici. Milano, Mondadori, 1995.
- Anna Maria Babbi, Alle soglie del Tirant: «Gui de Warewic» in Le Forme e la Storia n.s. VIII, 2015, 1, pp. 89-99.
Photocopies of the text will be given during the course.

Reference books
Author Title Publisher Year ISBN Note
Anna Maria Babbi Alle soglie del Tirant: «Gui de Warewic» in Le Forme e la Storia 2015 in Le Forme e la Storia n.s. VIII, 2015, 1, pp. 89-99. Disponibile su e-learning.
Anonimo Gui de Warewic. Roman du XIIIe siècle édité par A. Ewert Champion 1933
Maria Luisa Meneghetti Ideologia cavalleresca e politica culturale nel Roman de Brut, "Studi di letteratura francese", III, 1974, pp. 26-48. 1974 in "Studi di letteratura francese", III, 1974, pp. 26-48. Disponibile su e-learning.
Alberto Varvaro Le corti anglo-normanne e francesi, in Lo spazio letterario del Medioevo, ed. P. Boitani, M. Mancini, o A. Varvaro Salerno 2001 vol. 1, t. 2, pp. 253-284. Disponibile su e-learning.
Wace Le Roman de Brut, ed. I. Arnold SATF 1938 vol. 1, vv. 1627-2066. È richiesta unicamente la conoscenza dei brani letti è tradotti in classe; le fotocopie del testo verranno distribuite durante le lezioni e rese disponibili sulla piattaforma e-learning.
Italo Calvino Perché leggere i classici Mondadori 1995
Stefano M. Cingolani "Pour remenbrer des ancessurs", ovvero: Goffredo di Monmouth e Wace fra historiae e aventures, in Storiografia e poesia nella cultura medioevale, Atti del Colloquio, Roma 21-23 febbraio 1990 Istituto Storico Italiano per il Medioevo 1999 pp. 81-95. Disponibile su e-learning.
Joanot Martorell Tirante il Bianco, a cura di Paolo Cherchi Einaudi 2013

Assessment methods and criteria

Final oral examination.
The oral examination aims at evaluating the student's knowledge, with special reference to the texts read during the lectures; general knowledge of the companions in use will be checked, as well.

Erasmus students and students that will not attend the course must ask for a specific program.

STUDENT MODULE EVALUATION - 2017/2018


Share