Management of internationally oriented companies (2007/2008)

Course not running

Course code
4S01044
Name of lecturer
Lucia Nazzaro
Number of ECTS credits allocated
6
Academic sector
SECS-P/07 - BUSINESS ADMINISTRATION AND ACCOUNTING STUDIES
Language of instruction
Italian
Location
VERONA
Period
I semestre dal Oct 1, 2007 al Jan 12, 2008.

Lesson timetable

Learning outcomes

The corse aims to deepen the themes related to international business management.
The development strategies will be analysed on account of the alternative company objectives and of the opportinities of each different country.
The global competition, including the enterprises of emerging countries, will be analysed, also with the exam of history cases.
Meetings with economic experts, enterpreneurs or managers, will be organized.

Syllabus

Sviluppo dei processi di internazionalizzazione
- Imprese italiane ed innovazione: sfida per la competitività internazionale del Made in Italy
- Reti di imprese e sistema Paese
- Applicazione del business plan a progetti di internazionalizzazione
- Segmentazione del mercato internazionale
- Implicazioni culturali dei mercati
- Fattori di successo in un negoziato interculturale
- Standardizzazione e adattamento del prodotto
- Variabili legate alle risorse finanziarie
- Strumenti di finanza straordinaria per i rinnovamenti strutturali
- Investimenti diretti nei Paesi esteri
- Accordi di collaborazione
- Joint venture
- Sviluppo economico cinese: minaccia ed opportunità
- L’India e la ricerca di nuovi vantaggi competitivi
- Gli accordi economici ed il mercato comune Euromediterraneo

Materiale di studio:

Valdani E., Bertoli G., Mercati internazionali e marketing, Egea, Milano, 2006, capp. 6,7,8,9
Mahajan V., Banga K., Il mercato che cerchi. La soluzione 86%, Egea, Milano, 2006
Dispensa Letture per il corso di Economia delle aziende a vocazione internazionale:
• Nazzaro L., “Il caso Marly’s Confezioni S.p.A.”, Il cambio di governance per la continuità dell’impresa, Quaderno n° 34, http://www.univirtual.it/ssis/editoriale.htm
• Randone P.A., “Il business plan”, in La crescita internazionale per le PMI, Mariotti S., Mulinelli M., a cura di, Il Sole 24 ORE, Milano, 2003

Assessment methods and criteria

Consists in an oral examination.
For attending students will be arranged an ongoing evaluation

Share