Spanish II (2007/2008)

Course not running

Course code
4S00863
Name of lecturer
Renzo Miotti
Number of ECTS credits allocated
8
Academic sector
L-LIN/07 - LANGUAGE AND TRANSLATION - SPANISH
Language of instruction
Italian
Location
VERONA
Period
II semestre dal Feb 18, 2008 al May 31, 2008.

Lesson timetable

Learning outcomes

An introduction to Spanish phonetics and phonology. Pronunciation problems and the phonological and phonetic treatment of foreign words”.
The course, after concisely presenting some basic sociolinguistic concepts (in particular, variation, current and standard use), intends to outline the phonetic and phonological systems of contemporary standard Spanish. The fundamental concepts of Spanish phonetics, exemplified in detail with transcriptions, as well as those elements emerging from a contrastive analysis between the Italian and the Spanish systems, will be examined. Part of the course will be on orthoepic problems, both with reference to specific problematic cases of the Spanish language, and to foreign words (for common lexis, technical terms, and foreign proper names).

Syllabus

Il corso, dopo una breve presentazione d’alcuni concetti sociolinguistici di base (in particolare, variazione, norma e standard), si propone di presentare il sistema fonetico e fonologico dello spagnolo standard attuale. S’affronteranno i concetti fondamentali della fonetica spagnola, puntualmente esemplificati mediante trascrizioni, e gli elementi che emergono da un’analisi contrastiva tra il sistema italiano e quello spagnolo. Una parte del corso sarà dedicata a problemi ortoepici, in riferimento sia a casi problematici specifici, riscontrabili nella lingua spagnola, sia ai forestierismi (lessico comune, tecnicismi, nomi propri stranieri).

BIBLIOGRAFIA
Generale
- “Las variedades de la lengua. Tema 4. Variedades dialectales del castellano”, in Rodríguez Puértolas, J. (2000, ed.) Lengua castellana y literatura. 2° de bachillerato. Madrid: Akal, pp. 200-214.
- Quilis, A. (1997) Principios de fonología y fonética españolas. Madrid: Arco Libros.
- Canepari, L. (19992) Il MaPI. Manuale di Pronuncia Italiana. Bologna: Zanichelli (alcune parti, che verranno indicate a lezione).
Sui problemi di prununcia
- Machuca, M. (2000) “Problemas de pronunciación”, in Alcoba, S. (ed.) La expresión oral. Barcelona: Ariel, pp. 71-88.
- Gómez Torrego, L. (1989) Manual de español correcto. Vol. 1. Acentuación, puntuación, ortografía, pronunciación. Madrid: Arco Libros, pp. 175-225.
Sui forestierismi (e in particolare sugli anglicismi)
- Medina López, J. (1996) El anglicismo en el español actual. Madrid: Arco Libros.
- Rodríguez Segura, D. (1999) Panorama del anglicismo en español. Presencia y uso en los medios. Almería: Universidad de Almería (i capitoli verranno indicati a lezione)
- Pratt, C. (1980) El anglicismo en el español peninsular contemporáneo. Madrid: Gredos, pp. 119-157.

Assessment methods and criteria

Assessment will be by oral exam.
LINGUISTIC COMPETENCE REQUIRED:
Level 3 (ALTE), B2 (Council of Europe).

Teaching aids

Documents