Topic | People | Description | |
---|---|---|---|
Letteratura russa standard compliant BSO | |||
Il Caucaso e la cultura russa tra XIX e XX secolo |
Daniele Artoni |
La visione del Caucaso dei viaggiatori occidentali, da un lato, e dei rappresentanti delle culture locali e di quella russa, dall'altro, può differire in modo significativo. I diversi punti di vista sono un interessante aspetto di analisi per la comprensione delle complesse dinamiche culturali dell'area. L'argomento si presta a considerazioni sul post-coloniale. | |
20th-Century and Contemporary Russian Literature |
Manuel Boschiero |
Russian prose in the Twenties and Thirties of the 20th Century, in particular Lev Lunts’s and Sigizmund Krzhizhanovsky’s works; Contemporary literature; The diffusion and reception of Russian culture in Italy in the Early 20th Century; Gulag and Holocaust literature in Russia. | |
Modern and Contemporary Russian Literature |
Cinzia De Lotto |
Cinzia De Lotto is specialised in nineteenth century Russian literature, in particular the work of Gogol’, to which I devoted numerous contributions on: aspects of poetics and style; problems of textual analysis, also with respect to the publication of previously unpublished authgraophs; reflections of Gogol’’s legacy in an intercultural dimension. Other authors object of study in the nineteenth century are: A. Puškin (Karamzinian tradition in Pikovaja dama, dynamics of the subject in Mozart and Salieri); F. Dostoevskij (correspondence). Objects of study in the twentieth century: N. Berdjaev, S. Bulgakov; authors of the so-called Soviet derevenskaja proza sovietica (V. Rasputin, F. Abramov); V. Rozanov (compositive and stylistic strategies of fragmentarity); A. Blok (The twelve,in the tradition of twentieth century “poema extenso”); contemporary “mass” literature (the phenomenon Čchartišvili-Akunin); gulag literature. A particular line of research concerns the subjects of Russian iconography: genesis and development in relation to the artistic text, to popular tradition and to literary genres (especially legends, historical and hagiographic narrations). | |
Onomastica e calligrafia nel processo creativo. Fedor Dostoevskij |
Giorgia Pomarolli |
Il ruolo di onomastica e calligrafia nei processi creativi specifici che portano alla gestazione delle opere letterarie di F.M. Dostoevskij. Più in generale, il rapporto fra creatività e segno grafico, da una parte, e invenzione onomastica è oggetto di studio, anche sulla scorta dell'esperienza di altri artisti, pensatori, scrittori. | |
RUSSIAN OPERA |
Anna Giust |
Anna Giust is interested in various aspects of opera and musical life in Russia: texts, translation of librettos to and from the Russian language; reworking of literary subjects; foreign influence on the evolution of native forms; mobility of music artists from and to the Russian Empire and the Soviet Union. | |
Letterature russe comparate standard compliant BSO | |||
Dostoevsky Studies |
Stefano Aloe |
Studies on Fyodor Dostoevsky's literary work in its aspects of poetics, style, themes etc. Dostoevsky studies in Italy and all over the world. Onomastical and calligraphic aspects in the creative strategies of the writer. | |
V.K. Kyukhelbeker and Russian Romantism |
Stefano Aloe |
Descovery of the special role of the romantic poet and theoretic V.K. Kyukhelbeker, his relationships with Pushkin and other protagonists of Russian literature of the first half of 19th century |
Name | Description | URL |
---|---|---|
GIAM | Il gruppo di ricerca interdisciplinare (L-LIN/21 Slavistica, L-LIN/02 Didattica delle lingue moderne, L-LIN/12 Lingua inglese) si propone di realizzare e testare un modello di insegnamento delle lingue straniere in ambito universitario, con particolare riferimento al russo e all’inglese. Nello specifico, si prevede la definizione e la sperimentazione di un modello combinato di strategie, modalità e strumenti didattici, attraverso l’utilizzo di tecnologie innovative che facilitano l’inclusione nel quadro di un approccio didattico blended. Tale modello sarà in grado di rispondere all’istanza sempre più urgente di creare percorsi didattici inclusivi, al fine di promuovere e supportare la piena ed equa partecipazione di ciascuno studente al processo educativo. |
******** CSS e script comuni siti DOL - frase 9957 ********p>