Introduction to Romance Philology (2020/2021)

Course code
4S003494
Name of lecturer
Chiara Maria Concina
Coordinator
Chiara Maria Concina
Number of ECTS credits allocated
6
Other available courses
Academic sector
L-FIL-LET/09 - ROMANCE PHILOLOGY AND LINGUISTICS
Language of instruction
Italian
Location
VERONA
Period
II semestre (Lingue e letterature straniere) dal Feb 15, 2021 al May 29, 2021.

Lesson timetable

Go to lesson schedule

Learning outcomes

At the end of the course, the student will need to demonstrate to have acquired the main interdisciplinary foundations of Romance Philology (historical linguistics, textual criticism and medieval Romance literature).

Syllabus

The course is designed as a general introduction, divided into three parts:
1) Textual criticism: this part will offer an overview on the main methods of editing a medieval text (including Digital Philology).
2) Romance linguistics: this section will give the basic linguistic knowledge of how the Romance languages evolved from Latin.
3) Early Romance Texts: A selection of the most representative early romance texts will be read, translated and commented during this part of the course.

BIBLIOGRAPHY
The student is expected to have a thorough knowledge of the following texts:
- Part 1:
A. Stussi, Breve avviamento alla filologia italiana, Bologna, il Mulino, 2002, cap. 1 (Manoscritti e stampe), cap. 3 (La trasmissione dei testi), cap. 4 (l'edizione critica), cap. 5 (l'edizione genetica).
P. Chiesa, Elementi di critica testuale, 2a ed., Bologna, Pàtron, 2012, pp. 185-202 (cioè solo il cap. 5, intitolato "Presente e futuro della critica testuale").

- Part 2:
L. Renzi-A. Andreose, Manuale di linguistica e filologia romanza, Bologna, il Mulino, 2003 (Introduzione; ch. 1 "Il dominio romanzo"; ch. 7 "Il latino"; ch. 8 "I caratteri delle lingue romanze").
- Part 3:
• Michel Zink, La letteratura francese del Medioevo, Bologna, il Mulino, 1992.

• The student is expected to read one of the books listed below:
- Flamenca, a cura di M. Mancini, Roma, Carocci, 2006.
- Maria di Francia, Lais, a cura di G. Angeli, Roma, Carocci, 2003.
- Aucassin et Nicolette, a cura di M. Liborio, Milano-Trento, Luni, 2001.
- Il Lai di Narciso, a cura di M. Mancini, Roma, Carocci, 2002.
- Ronsasvals, a cura di B. Solla, Roma, Carocci, 2018.
- Piramo e Tisbe, a cura di C. Noacco, Roma, Carocci, 2005.
- Henri d’Andeli, Il Lai di Aristotele, a cura di M. Infurna, Roma, Carocci, 2005.
- Il romanzo di Renart la volpe, a cura di M. Bonafin, Alessandria, Edizioni dell’Orso, 1999.
- Chrétien de Troyes, Il cavaliere del leone, a cura di F. Gambino, Alessandria, Edizioni dell'Orso, 2011.
- Chrétien de Troyes-Godefroy de Leigni, Il cavaliere della carretta, a cura di P. G. Beltrami, Alessandria, Edizioni dell'Orso, 2004.
- Chrétien de Troyes, Erec e Enide, traduzione e note di C. Noacco, introduzione di F. Zambon, Roma, Carocci, 1999 (o ristampe successive).
- Chrétien de Troyes, Cligès, a cura di S. Bianchini, Roma, Carocci, 2012.

DIDACTIC MODES
- frontal lessons (36 hours)
(1) With regard to attending students, the teaching methods consist of lectures dedicated to the thematic areas of the course. In the classroom, the active and participatory intervention of students will be encouraged, thus giving them the opportunity to verify the knowledge acquired from time to time.
(2) The e-learning platform is used for active communication between teacher and students, to provide further support material and to report any opportunities for further study related to the discipline (conferences, seminars, presentations, etc.).
(3) With regard to non-attending students, the teaching methods consist of supporting the teacher in studying the manual and the previously agreed reference texts (non-attending students must contact the teacher from the start of the academic year). .). Any further updates will be made available to the student in good time through the e-learning platform. Furthermore, the individual reception service managed by the teacher is available throughout the academic year, at the times indicated on the web pages and constantly updated.


Reference books
Author Title Publisher Year ISBN Note
Anonimo Aucassin e Nicolette, a cura di M. Liborio Luni 2001 887984136X
Stussi A. Breve avviamento alla filologia italiana (Edizione 4) Il Mulino 2015 978-88-15-25890-8 Da studiare: cap. 1 (Manoscritti e stampe), cap. 3 (La trasmissione dei testi), cap. 4 (l'edizione critica), cap. 5 (l'edizione genetica).
Chrétien de Troyes Cligès, a cura di S. Bianchini Carocci 2012 9788843066452
P. Chiesa Elementi di critica testuale (Edizione 2) Pàtron 2012 9788855531733
Chrétien de Troyes Erec e Enide, traduzione e note a cura di C. Noacco, introduzione di F. Zambon (Edizione 1) Carocci 1999 9788843029747
Anonimo Flamenca, a cura di M. Mancini Carocci 2006 9788843038213
Chrétien de Troyes - Godefroy de Leigni Il cavaliere della carretta (Lancillotto), a cura di P. G. Beltrami Edizioni dell'Orso 2004 9788876947643
Chrétien de Troyes Il cavaliere del leone, a cura di F. Gambino Edizioni dell'Orso 2011 9788862743006
Henri d'Andeli Il Lai di Aristotele, a cura di M. Infurna Carocci 2005 9788843035335
Anonimo Il lai di Narciso, a cura di M. Mancini Carocci 2006 884302969X
Anonimo Il romanzo di Renart la volpe, a cura di M. Bonafin Edizioni dell'Orso 1999 8876942890
Maria di Francia Lais, a cura di G. Angeli Carocci 2003 9788843029730
Michel Zink La letteratura francese del Medioevo il Mulino 1992
L. Renzi - A. Andreose Manuale di linguistica e filologia romanza Il Mulino 2015 9788815258861 Da studiare: Introduzione; cap. 1 "Il dominio romanzo"; cap. 7 "Il latino"; cap. 8 "I caratteri delle lingue romanze".
Anonimo Piramo e Tisbe, a cura di C. Noacco, Carocci 2005 9788843033720
Anonimo Ronsasvals, a cura di B. Solla Carocci 2018 9788843091195

Assessment methods and criteria

Final oral examination. The oral examination aims at evaluating the student's knowledge, with special reference to the texts read during the lectures; general knowledge of the companions in use will be checked, as well. Erasmus students will be informed during the lectures about the oral examination.
The methods of conducting the oral exam - in presence or in remote mode (ZOOM) - will be established taking into account the evolution of health conditions related to the Covid emergency.