English for international marketing and tourism (2016/2017)

Codice insegnamento
4S002977
Docente
Anna Zanfei
Coordinatore
Anna Zanfei
crediti
6
Settore disciplinare
L-LIN/12 - LINGUA E TRADUZIONE - LINGUA INGLESE
Lingua di erogazione
Inglese
Periodo
II SEMESTRE dal 27-feb-2017 al 10-giu-2017.

Orario lezioni

II SEMESTRE
Giorno Ora Tipo Luogo Note
lunedì 8.30 - 10.10 lezione Aula 2.6  
mercoledì 13.30 - 15.10 lezione Aula T.6  

Obiettivi formativi

Obiettivi
Lo scopo di questo corso e' di approfondire la conoscenza del digital discourse a scopo promozionale. Il corso prevede l'analisi di articoli, riviste, recensioni presenti online su temi promozionali correnti. Lo studente lavorera' alla comprensione del testo in inglese basandosi sulla teoria dell'inglese per scopi specifici e sul discorso digitale e le sue caratteristiche di intertestualita', interdiscorsivita', lessico, e-grammar. Le fonti degli argomenti trattati comprendono vari websites promozionali e relative apps nonché l'uso di Netspeak offline a fini promozionali oltre a riviste online e offline come Times o The Economist.

Programma

Il programma si divide in 10 tematiche:
1. English for Specific purposes and the case of English for promotional purposes
2. English for a Global Market in the Internet context: websites, apps, Netspeak
3. word frequency, word length, multiple language and specific reference words in online/off line menus and their correlation with price and social class
4. Intertextuality and interdiscursivity in online consumers’ reviews: Yelp, Trip Advisor, Epicurious.
5. Intertextuality, topicality and repetition as discourse coherence: hashtags and retweets
6. Interdiscursivity as a common feature in digital modes of interactions: genre-mixing and intertextual relationship with other genres in promotional texts
7. References, indexes, interdiscourse (conventions of discourses) in commercial products advertisements
8. Digital discourse and linguistic landscape research: lol speak in advertisements and billboards
9. Recontextualization-remediation: examples of research studies of sellable Netspeak and its new situated meaning on public display and merchandise.
10. Grice, the maxim of relevance in restaurant menus and its correlation with high/low price.

Bibliografia:


Tannen D. and Trester A.M., eds. (2013) Discourse 2.0. Language and New Media (chapters 1, 6, 7, 8, 13).
Jones R.H., Chik A. Hafner C. A., (2015) Discourse and Digital Practices. Doing Discourse Analysis in the Digital Age (chapters 1, 3, 5, 6, 12).
Jurafsky, Dan. The Language of Food: A Linguist Reads the Menu (p. 8). W. W. Norton & Company. (chapters 1,2, 5, 8, 10, 12)

Testi di riferimento
Autore Titolo Casa editrice Anno ISBN Note
Tannen D. and Trester A.M Discourse 2.0. Language and New Media Palgrave 2013
Jones R.H., Chik A. Hafner C. A. Discourse and Digital Practices. Doing Discourse Analysis in the Digital Age Routledge 2015
Jurafsky, Dan The Language of Food: A Linguist Reads the Menu Norton & Company 2016

Modalità d'esame

L'esame scritto e' sugli argomenti del syllabus. Prerequisito necessario per accedere all'esame: Varieties of English

Opinione studenti frequentanti - 2016/2017