Theatre literature (2015/2016)

Course code
4S00922
Name of lecturer
Simona Brunetti
Coordinator
Simona Brunetti
Number of ECTS credits allocated
6
Academic sector
L-ART/05 - PERFORMING ARTS
Language of instruction
Italian
Period
I semestre dal Oct 1, 2015 al Jan 9, 2016.

Lesson timetable

I semestre
Day Time Type Place Note
Monday 10:00 AM - 11:30 AM lesson Lecture Hall T.10  
Thursday 5:30 PM - 7:00 PM lesson Lecture Hall 2.5  

Learning outcomes

An introduction to the theory and practice of playwriting through an analytical examination of specific essays and dramas.

Syllabus

The unequalled inventor of the middle-class drawing-room theatre, Henrik Ibsen depicts with a clear and inexorable mind “the dryness of the relationships and the brutality of the instincts” in the society of his age. Employing a new Italian translations of Ibsen’s most famous play, A doll’s house, a translation which is particular careful not to misunderstand the performative codes conceived by the Norwegian author, during the lessons the hypocrisies and passions hidden by the labyrinthical and claustrophobical conception of Ibsen’s drawing-rooms will be revealed.

References:
1. Appunti dalle lezioni;
2. Analisi critica del dramma "Casa di bambola" (1879), contenuto nell’edizione Henrik Ibsen, Drammi moderni, a cura di Roberto Alonge, Milano, radiciBUR 2009.
3. Studio di due drammi ibseniani a scelta tra: "Spettri"; "Casa Rosmer"; "Edda Gabler"; "La donna del mare".
4. Studio di due drammi di supporto a scelta tra: Augier, "Gabriella"; Praga, "La moglie ideale"; Giacosa, "Tristi amori"; Pirandello, "Il giuoco delle parti"; Strindberg, "Danza macabra"; Čechov, "Zio Vanja".
5. Studio dei seguenti saggi critici: G. Groddeck, "Il teatro di Ibsen. Tragedia o commedia?", traduzione di C. Vigliero, Napoli, Guida, 1985; F. Perrelli, "Henrik Ibsen. Un profilo", Bari, Pagina, 2006; R. Alonge, "Ibsen. L’opera e la fortuna scenica", Firenze, Le Lettere 1995 [rist. 2010], pp. 7-76.
6. Approfondimento di alcune sezioni dei seguenti libri: L. Allegri, "La drammaturgia da Diderot a Beckett", Roma-Bari, Laterza, 2006, pp. 67-103; C. D’Angeli, "Forme della drammaturgia. Definizioni ed esempi", Torino, Utet Università, 2007, pp. 3-31.

Letture e testi critici verranno ulteriormente precisati durante il corso. Alcuni materiali, necessari per la preparazione dell’esame, ma di difficile reperibilità, verranno di volta in volta messi a disposizione dalla docente nella sua pagina personale, sezione avvisi.

Assessment methods and criteria

Oral exam.

STUDENT MODULE EVALUATION - 2015/2016