Theatre literature (2014/2015)

Course code
4S00922
Name of lecturer
Simona Brunetti
Coordinator
Simona Brunetti
Number of ECTS credits allocated
6
Academic sector
L-ART/05 - PERFORMING ARTS
Language of instruction
Italian
Period
I semestre dal Oct 1, 2014 al Jan 10, 2015.

Lesson timetable

I semestre
Day Time Type Place Note
Thursday 4:00 PM - 5:30 PM lesson Lecture Hall 2.5  
Friday 10:00 AM - 11:30 AM lesson Lecture Hall T.7  

Learning outcomes

An introduction to the theory and practice of playwriting through an analytical examination of specific essays and dramas.

Syllabus

The reflections that Luigi Pirandello published in his essay “Illustratori, attori e traduttori” represent an important point of arrival of a cultural debate meant to denounce the precarious conditions of the Italian theatrical system in the early twentieth century. This essay wanted to emphasize the primacy of the dramaturgical conception of the play. Quite a decade later, these materials become part of his best-known work: “Sei personaggi in cerca d'autore”.

References:
1. Appunti dalle lezioni;
2. Analisi critica dei seguenti scritti pirandelliani: "Illustratori, attori e traduttori" (1908); "Il giuoco delle parti" (1918); "Enrico IV" (1921);
3. Analisi critica del dramma "Sei personaggi in cerca d’autore" (1921) nell’edizione definitiva del 1925; dei paratesti ad esso collegati e delle novelle propedeutiche: "L’eresia catara" (1905); "Personaggi" (1906); "La tragedia di un personaggio" (1911); "Colloqui coi personaggi" (1915); frammento dal romanzo "Sei personaggi"; "Carriola" (1917); "Trappola" (1912); "Prefazione" (1925); (fotocopie)
4. Studio di un dramma di supporto a scelta tra i seguenti (anche in lingua originale): Shakespeare, "Amleto" (1603); Shakespeare, "Re Lear" (1606); Calderón de la Barca, "Il gran teatro del mondo" (1635); Byron, "Caino" (1821); Strindberg, "Coram populo" (1877);
5. U. Artioli, "Pirandello allegorico. I fantasmi dell’immaginario cristiano", Roma-Bari, Laterza, 2001, pp. 1-128 (fotocopie); U. Artioli, "Enrico IV, ovvero la tragedia del settimo personaggio", in «Angelo di fuoco», n. 3, 2003, pp. 51-64.
6. Sezioni dei seguenti libri: L. Allegri, "La drammaturgia da Diderot a Beckett", Beri-Roma, Laterza, 2006; C. D’Angeli, "Forme della drammaturgia. Definizioni ed esempi", Torino, Utet Università, 2007.

Letture e testi critici verranno ulteriormente precisati durante il corso.

Metodi didattici:
Lezioni frontali affiancate all’analisi di fonti di varia natura (documenti d’archivio, iconografia, riprese di spettacoli teatrali, film, frammenti video, audio ecc.).

Assessment methods and criteria

Oral exam.