Anglo-American Language and Literature (2014/2015)



Course code
4S00871
Credits
9
Coordinator
Roberto Cagliero
Other available courses
Other available courses
    Academic sector
    L-LIN/11 - ANGLO-AMERICAN LANGUAGES AND LITERATURES
    Language of instruction
    English
    Teaching is organised as follows:
    Activity Credits Period Academic staff Timetable
    Parte I 6 I semestre Roberto Cagliero
    Parte II 3 I semestre Roberto Cagliero

    Lesson timetable

    I semestre
    Activity Day Time Type Place Note
    Parte I Monday 2:30 PM - 4:00 PM lesson Lecture Hall T.8  
    Parte I Tuesday 2:30 PM - 4:00 PM lesson Lecture Hall 2.4  
    Parte I Wednesday 11:30 AM - 1:00 PM lesson Lecture Hall T.8  

    Learning outcomes

    Three major aspects of American Literature

    1. The nineteenth century and its canon
    2. Literature and culture in the Sixties
    3. African American Literature

    Syllabus

    1) Il canone dell’Ottocento americano: Irving, Poe, Hawthorne, Melville, James

    HAWTHORNE, N. Wakefield (Wakefield, Roma, Portaparole 2013, a cura di Giuseppe Nori),
    IRVING, Washington. Rip Van Winkle (Roma, Nova Delphi 2013, a cura di Mario Maffi)
    JAMES, H. The Jolly Corner (L’angolo bello. Con testo inglese a fronte. Venezia, Marsilio, 2011, a cura di Alide Cagidemetrio)
    MELVILLE, H. “Bartleby, the Scrivener” (ed. It. Bartleby lo scrivano, Milano, Feltrinelli, a cura di Gianni Celati)
    POE, E.A. "The Man of the Crowd", “The Cask of Amontillado”, “The Fall of the House of Usher”, The Tell-Tale Heart”,
    BENOIT, J.A. Come liberarsi dalle ripetizioni familiari negative
    CAGIDEMETRIO, A. “Introduzione” in JAMES, H. The Jolly Corner (L’angolo bello. Con testo inglese a fronte). Venezia, Marsilio, 2011, a cura di Alide Cagidemetrio
    CAGLIERO, R. “ Racconti del cuore. Lingua e traduzioni di The Tell-Tale Heart” in R. Cagliero (a cura di), Fantastico Poe. Verona: Ombre Corte, 2004 FRINZI
    CAGLIERO, R. “Poe in interni: il tema dell’usurpazione in The Cask of Amontillado” in ACOMA 20, autunno 2000, pp. 34-38 FRINZI
    CAGLIERO, R. "La critica all'ornamento nei saggi e nella narrativa di Edgar Allan Poe". QUADERNI DI LINGUE E LETTERATURE DELL'UNIVERSITA' DI VERONA 12, 1987, pp.21-3
    CAGLIERO, R. "Appunti per una lettura 'biografica' di 'The Jolly Corner' di Henry James", in "Iperstoria" 4 (autunno/ inverno 2014), http://www.iperstoria.it/joomla/images/PDF/Numero5/Saggi_monografica/cagliero_thejollycorner.pdf
    DEL CASTILLO, P. “Edgar Alla Poe il poeta maledetto. Il padre disperso e il piccolo angelo (1809-1849) http://www.iperstoria.it/joomla/component/content/article/15-saggi/91-poe
    MAFFI, M. “Introduzione” in IRVING, Washington. Rip Van Winkle. Roma, Nova Delphi 2013, a cura di Mario Maffi
    NORI, G. “Introduzione” in HAWTHORNE, N., Wakefield, Roma, Portaparole 2013, a cura di Giuseppe Nori

    2) The Sixties

    Capote, T. "Master Misery" in A Capote Reader, London, Penguin 1993 FRINZI

    Cartosio, Bruno. “”Watts, Los Angeles, 1966: un anno dopo la rivolta”. In ACOMA 35, inverno 2008, 49 FRINZI

    King, Martin Luther, I Have a Dream https://www.youtube.com/watch?v=smEqnnklfYs

    Malcolm X, The Ballot or the Bullet https://www.youtube.com/watch?v=7oVW3HfzXkg

    Maffi, Mario La cultura underground, il capitolo sulla musica negli anni Sessanta. Bologna: Odoya 2009 FRINZI

    Pynchon,Thomas. “Un viaggio nello spirito di Watts”. In ACOMA 35, inverno 2008, 50-60 FRINZI (VEDI SUL TEMA anche Troops Patrol L.A., Damage Heavy in Coast Riots. Universal Newsreel 1965 ALLA PAG. http://www.youtube.com/watch?v=BbElAfALWbM&feature=related )

    Pynchon,Thomas, “Entropy” in Slow Learner. Boston, Little (trad. It. In T. Pynchon, Un lento apprendistato. Roma, e/o 1988, a cura di R. Cagliero) FRINZI

    Zinn, H. Storia del popolo americano dal 1492 ad oggi. Milano, Il Saggiatore 2010 [soltanto il capitolo sulla guerra del Viet Nam] FRINZI

    Country Joe & the Fish, “I-Feel-Like-I'm-Fixin'-To-Die Rag” TESTO DISPONIBILE ALLA PAGINA http://www.well.com/~cjfish/game.htm (LA PRIMA CANZONE) ASCOLTA LA CANZONE http://www.youtube.com/watch?v=JbBCfeM964s

    Bob Dylan, “The Times They Are A-Changin' ASCOLTA LA CANZONE: http://dailymotion.virgilio.it/video/x3st13_bob-dylan-the-times-they-are-a-chan_music LEGGI IL TESTO: http://www.metrolyrics.com/the-times-they-are-achangin-lyrics-bob-dylan.html

    The Fugs, "CIA Man" ASCOLTA LA CANZONE: http://www.youtube.com/watch?v=C3V98lnJX1k&feature=related TESTO: http://lyrics.wikia.com/Fugs:C_I_A_Man

    Phil Ochs, “What Are You Fighting For?”
    TESTO DISPONIBILE ALLA PAGINA: http://www.lyrics007.com/Phil%20Ochs%20Lyrics/What%20Are%20You%20Fighting%20For%20Lyrics.html# ASCOLTA LA CANZONE http://www.youtube.com/watch?v=N93OCCBXGXc&feature=related

    Phil Ochs, “I Ain’t Marching Anymore” TESTO DISPONIBILE ALLA PAGINA: http://www.cowboylyrics.com/lyrics/ochs-phil/i-aint-marching-anymore-11442.html
    ASCOLTA LA CANZONE http://www.youtube.com/watch?v=L5pgrKSwFJE&feature=related

    Pete Seeger, "Last Train to Nuremberg" ASCOLTA LA CANZONE http://www.youtube.com/watch?v=1-sbasbdJCw LEGGI LE PAROLE http://www.peteseeger.net/lasttran.htm

    Lee, Spike, 4 Little Girls (1997). Documentario, reperibile online e su DVD

    Green, Sam and Siegel, Bill, The Weather Underground di Sam Green e Bill Siegel, 2002. Titolo it. The Weather Underground. Documentario, reperibile online e su DVD

    3) African American short stories and songs

    Baldwin, James, Sonny's Blues in Early Novels and Stories, New York : The Library of America, 1998 FRINZI oppure http://swcta.net/moore/files/2012/02/sonnysblues.pdf

    Brown, James, Get on up https://www.youtube.com/watch?v=XeNY-_Jo6oQ&feature=youtube_gdata&fs=1&autoplay=1

    Du Bois, W.E.B., 2 chapters of your choice from The Souls of Black Folk, in Writings, New York : The Library of America, 1986 FRINZI oppure http://www.bartleby.com/114/

    Fascina, Camilla, "Retrieving the Voice of the Ancestors: Folktale Narration in Hurston's Mules and Men", http://www.iperstoria.it/joomla/images/PDF/Numero5/Saggi_monografica/fascina_mulesandmen.pdf

    Gates, Henry Louis, The Signifying Monkey (capitolo 2 “The Signifying Monkey and the Language of Signifyin(g): Rethorical Difference and the Orders of Meaning”). Oxford: Oxford UP, 1988 FRINZI
    https://literatureandlanguagearts.wikispaces.com/file/view/To+Hell+with+Dying-+complete+story.pdf

    Hurston, Zora Neale, “Story in Harlem Slang” Testo originale e traduzione italiana in Z.N. Hurston, Tre quarti di dollaro dorati, Venezia, Marsilio 2006 (edizione bilingue) FRINZI oppure http://www.loa.org/images/pdf/Hurston_Harlem_Slang.pdf

    Maffi, Mario La cultura underground - Parte I, Cap. V, sezione 7: “Rainbow Coalition (Black Panther Party)”. Bologna: Odoya 2009 FRINZI

    N.W.A., Real Niggaz Don't Die https://www.youtube.com/watch?v=yk-8NVNeSmM

    The Last Poets, Black is https://www.youtube.com/watch?v=EpLQbhg1Wys CONTIENE IL TESTO

    Walker, Alice, “To Hell with Dying” in In love and trouble. Stories of Black Women. San Diego, Hartcourt Brace Jovanovich 1973 FRINZI oppure https://literatureandlanguagearts.wikispaces.com/file/view/To+Hell+with+Dying-+complete+story.pdf

    Assessment methods and criteria

    Oral exam
    Students who take the exam for 6 credits are not asked to study the third module (African American literature)