Italian Literature [Cognomi F-O] (2013/2014)

Course code
4S00741
Name of lecturer
Cristina Cappelletti
Coordinator
Cristina Cappelletti
Number of ECTS credits allocated
6
Academic sector
L-FIL-LET/10 - ITALIAN LITERATURE
Language of instruction
Italian
Period
I semestre dal Oct 1, 2013 al Jan 11, 2014.

Lesson timetable

I semestre
Day Time Type Place Note
Monday 11:30 AM - 1:00 PM lesson Lecture Hall T.8 from Oct 9, 2013  to Jan 11, 2014
Wednesday 11:30 AM - 1:00 PM lesson Lecture Hall T.6 from Oct 9, 2013  to Jan 11, 2014

Learning outcomes

The main aim of this course is to study the history of the Italian literature referring to a definite historical period, by analysing directly representative authors or literary genres.

Syllabus

Giovanni Boccaccio: genesi, tematiche e lettura del Decameron. Dopo un breve excursus introduttivo sui temi e sui problemi della letteratura italiana delle origini, il corso prenderà in esame l’opera letteraria in poesia e in prosa del Boccaccio, con particolare attenzione all’analisi delle novelle del Decameron.


Bibliography for students who not attended lessons
- LUIGI SURDICH, Boccaccio, Bologna, Il Mulino (Profili di storia letteraria), 2008.
- GIOVANNI BOCCACCIO, Decameron, introduzione, note e repertorio di Cose (e parole) del mondo di Amedeo Quondam, testo critico e nota al testo a cura di Maurizio Fiorilla, Schede introduttive e Notizia bibliografica di Giancarlo Alfano, Milano, BUR Rizzoli, 2013.
- GIUSEPPE CHIECCHI, Giovanni Boccaccio e il romanzo familiare, Venezia, Marsilio, 1994.


Bibliography for students who attended lessons
- LUIGI SURDICH, Boccaccio, Bologna, Il Mulino (Profili di storia letteraria), 2008.
- GIOVANNI BOCCACCIO, Decameron, introduzione, note e repertorio di Cose (e parole) del mondo di Amedeo Quondam, testo critico e nota al testo a cura di Maurizio Fiorilla, Schede introduttive e Notizia bibliografica di Giancarlo Alfano, Milano, BUR Rizzoli, 2013.
- GIUSEPPE CHIECCHI, Giovanni Boccaccio e il romanzo familiare, Venezia, Marsilio, 1994.
- ELISA CURTI - ELISABETTA MENETTI, Giovanni Boccaccio, Milano, Le Monnier, 2013.

Assessment methods and criteria

The oral examination evaluates a student’s overall preparation and the direct knowledge and analysis of texts. For students will be a written test.