Russian Literature III (2012/2013)

Course code
4S00849
Name of lecturer
Stefano Aloe
Coordinator
Stefano Aloe
Number of ECTS credits allocated
6
Academic sector
L-LIN/21 - SLAVIC STUDIES
Language of instruction
Italian
Period
I semestre dal Oct 2, 2012 al Jan 12, 2013.

Lesson timetable

I semestre
Day Time Type Place Note
Tuesday 8:30 AM - 10:00 AM lesson Lecture Hall T.10  
Thursday 5:30 PM - 7:00 PM lesson Lecture Hall T.7  

Learning outcomes

The aim of this course is to analyze the relationship between History and Literature, the main questions of Russian culture and the ways Russian (Soviet) thought has meet with poetry and music, especially as an alternative to the official way of life: this is the case of jazz, prison songs, blatnja pesnja, bards and rock. The course will offer deep investigations of the theme by a critical approche to the texts.

Syllabus

«Poesia e musica: la coscienza dell’uomo sovietico tra propaganda e libertà»
Il corso è mirato ad approfondire alcuni dei momenti salienti della storia letteraria, artistica e sociale russa attraverso l’analisi di alcuni testi poetici, cantautoriali e letterari significativi. In particolare, saranno focalizzate le forme d’espressione poetico-musicale più indipendenti dal canone sovietico: il jazz, i canti di prigionia, la blatnaja pesnja, la canzone d’autore, il rock.
Testi obbligatori
- Una dispensa contenente un’antologia di testi sarà messa a disposizione all’inizio del corso
- Inoltre, va letta almeno una delle seguenti opere a scelta:
- M. Bulgakov, Il Maestro e Margherita
- A. Platonov, Čevengur
- A. Solženicyn, Il primo cerchio
- V. Nekrasov, Kira Georgievna
- V. Grossman, Vita e destino
- V. Erofeev, Mosca- Petuški
- Ju. Trifonov, La casa sul lungofiume
- V. Šukškin, Il viburno rosso e altri racconti
- F. Iskander, La costellazione del caprotoro
- S. Dovlatov, Compromesso o Il parco di Puškin
Bibliografia
- AA.VV., Storia della letteratura russa. Il Novecento, diretta da E. Etkind, G. Nivat, I. Serman e V. Strada, Torino, Einaudi, 1989 (una scelta di capitoli fornita dal docente a inizio corso).
- G.P. Piretto, Il radioso avvenire. Mitologie culturali sovietiche, Torino, Einaudi, 2001.

Assessment methods and criteria

Exam methods
Oral assessment of the acquired competences and of students’ textual and cultural-historical analytic ability.