Spanish Literature III (2008/2009)

Course not running

Teaching is organised as follows:
Unit Credits Academic sector Period Academic staff
Lezioni 4 L-LIN/05-SPANISH LITERATURE I semestre Paola Ambrosi
Esercitazioni 2 L-LIN/05-SPANISH LITERATURE I semestre Paola Ambrosi

Learning outcomes

Module: Lezioni
-------
Through the reading of poetical, theatrical, and narrative works this course intends, with the support of critical methodologies, to individuate and develop some meaningful aspects of Spanish literature, and more generally, of Spanish culture during the period under consideration


Module: Esercitazioni
-------
-

Syllabus

Module: Lezioni
-------
Testi:
- LOPE DE VEGA, El perro del hortelano, Madrid, Cátedra.
- TIRSO DE MOLINA (¿), El burlador de Sevilla, Madrid, Cátedra.
- CALDERÓN DE LA BARCA, La vida es sueño, Madrid, Cátedra.
- MIGUEL DE CARVANTES, Novelas ejemplares (“La gitanilla” e un’altra a scelta).
- LOPE DE VEGA, Novelas a Marcia Leonarda, ed. J. Barella, Madrid, Jucar, 2004; Novelle per Marzia Leonarda, ed. M.G.Profeti, con testo a fronte, Venezia, Marsilio, 2006 (“La más prudente venganza” e un’altra a scelta).
- Una selezione di testi poetici (10) di vari autori sarà indicata e data in fotocopia a lezione.

b) Letture obbligatorie
- E. EGIDO, “Fronteras de la poesía en el Barroco”, in F. RICO (ed.) Historia y crítica…, 3.1. Siglo de Oro: Barroco, Primer suplemento, pp.364-370.
- “Floresta de sonetos gongorinos”, in F. RICO, cit, pp.235-248.
- J.Olivares, “El sueño en la poesía amorosa de Quevedo”, in F. RICO, cit, pp.338-344.
- C. SAMONÀ, Ippogrifo violento Firenze, la Nuova Italia, 1998. (Prima parte)
- MARIO SOCRATE, Il riso maggiore di Cervantes. Le opere e i tempi, Firenze, la Nuova Italia, 1998: pp.129-45 e 148-151.

Bibliografia critica consigliata:
- M. G. PROFETI, Introduzione allo studio del teatro spagnolo, Firenze, La casa Uscher, 1994.
- B. BENASSAR, La España de los Austrias (1516-1700), Barcelona, Crítica, 2001.
- J.H. ELLIOT, La Spagna imperiale, Bologna, il Mulino, 2006.
- H.RAWLINGS, L’Inquisizione spagnola, Il Mulino, 2006.

Manuali consigliati:
- F. B. PEDRAZA JIMÉNEZ – M. RODRÍGUEZ CÁCERES, Las épocas de la literatura española, Barcelona, Ariel, 2002. pp.114-161.
- M. G. PROFETI (ed.), L’età d’oro della letteratura spagnola. Il Barocco, Firenze, La Nuova Italia, 1997.
- F. RICO ed. Historia y crítica de la literatura española, vol. III, e 3.1. Siglo de Oro: Barroco, Primer suplemento, Barcelona, Crítica (in particolare le parti curate da Egido, Micó, Olivares, Blecua).


Module: Esercitazioni
-------
-

Assessment methods and criteria

Module: Lezioni
-------
At the end of the course a written examination on the themes developed during the classes is required for students who have attended them. For those who pass such end-course-examination, an oral exam, to be taken during the Faculty official exam days, will focus exclusively on the reading and commentary of the texts in the programme. The exam will be in Spanish


Module: Esercitazioni
-------
-