Company Economics and Management on foreign market (2007/2008)

Course not running

Course code
4S00913
Name of lecturer
Lucia Nazzaro
Number of ECTS credits allocated
6
Academic sector
SECS-P/08 - MANAGEMENT
Language of instruction
Italian
Location
VERONA
Period
II semestre dal Feb 18, 2008 al May 31, 2008.

Lesson timetable

Learning outcomes

The course aims to provide the basic knowledges necessary in the process of international corporate expansion.
The various development strategies for the value creation will be explored in the light of market and sectorial globalization.
The planning of international ventures will be examined, including the personal contribution of entrepreneurs

Syllabus

Evoluzione storica dei commerci internazionali
2. Le teorie legate all’internazionalizzazione delle imprese
3. Contesto economico globale e tendenze in atto nell’integrazione dei mercati
4. Problemi e vincoli alla crescita internazionale delle PMI
5. Imprese distrettuali e confronto competitivo internazionale
6. Impresa e scelte strategiche di sviluppo internazionale
7. Processi e modelli di internazionalizzazione delle imprese
8. Cause e modalità di sviluppo internazionale
9. Modifica delle dinamiche competitive con l’avvento delle nuove tecnologie
10. Scelta dei vettori di sviluppo
11. Internazionalizzazione delle funzioni aziendali
12. Delocalizzazione produttiva
13. Partnership internazionali
14. Articolazione logica di un business plan

Materiale di studio

• Demattè C., Perretti F., Strategie di internazionalizzazione, Egea, Milano, 2006
• Mariotti S., Mutinelli M., La crescita internazionale per le PMI, Il Sole 24 Ore, Milano, 2003; par.1,2,3,4,5 e 9.
• Dispensa in copisteria: Hofstede G., “Management Scientists Are Human”, Management science, vol. 40, n.1, The Institute of Management Sciences, 1994

Assessment methods and criteria

Consists in an oral examination.
For attending students will be arranged an ongoing evaluation.

Share